Nieuws

FGHS-Inspiratietour, 25 oktober 2018

Donderdag 25 oktober jl. stond de jaarlijkse FGHS-Inspiratietour op het programma. Na de succesvolle eerste editie in 2017 in de regio Eindhoven, waar Triple Double Sportmarketing, Hutten Catering / De Verspillingsfabriek en JUMBO Supermarkten werden bezocht, ging de inspiratietour dit jaar langs bedrijven in Amsterdam met een interessant marketingconcept, businesscase en/of innovatief-disruptief model.

De Inspiratietour begon met een ontbijtpresentatie en ‘wake-up call’ van de sector specialist Retail bij de ABN-AMRO, Henk Hofstede. Henk Hofstede presenteerde de resultaten van het onderzoek “De toekomst van de fysieke winkel” (lees hier het volledige rapport) en gaf zijn visie op de ontwikkelingen binnen de (sport)retail. Het blijkt dat de digitale veranderingen met name binnen de sport erg hard gaan, zo oriënteert 63% van de sportconsumenten zich online (tegenover 55% gemiddeld), koopt 38% van de sportconsumenten hun producten online en geeft 46% aan in de toekomst minder fysieke sportwinkels te gaan bezoeken. Om hier op in te spelen, is met name de expertise bij de sportwinkels erg belangrijk, daarnaast speelt het personeel een belangrijke rol en dient iedere sportwinkel zich aan te passen aan de lokale consument, “one size fits all’ is achterhaald. Na deze “wake-up call” en een goed ontbijt, vertrok de bus naar Tony’s Chocolonely in Amsterdam.

Ingeborg van Dam, ‘Choco Gogetter’ bij Tony’s Chocolonely, gaf een inspirerende presentatie over de visie van Tony’s Chocolonely en hoe zij de cacao-industrie van binnenuit veranderen. Tony’s Chocolonely biedt cacao boeren een eerlijke prijs en werkt met traceerbare bonen, waardoor een transparante en eerlijke keten ontstaat; “Crazy about chocolate, serious about people”, aldus Ingeborg van Dam. Het mooie is dat Tony’s Chocolonely bewijst dat een klein bedrijf in staat is om de cacao-industrie te veranderen en hun eigen verhaal kan vertellen, zonder betaalde advertenties. Een inspirerend verhaal met uitdagingen die ook binnen de sportindustrie zeer relevant zijn!

Vervolgens waren we te gast op het prachtige Google-kantoor in Amsterdam en werden we ontvangen door Floris van Peppel, senior account manager strategic partnerships. Google inspireerde de deelnemers op het gebied van innovatie en de bedrijfscultuur. Zo zijn er 3 factoren belangrijk bij de filosofie van Google: 1) 10x: Google wil bij alles wat ze doen 10 keer groter, sneller en beter worden. 2) User: de gebruiker staat centraal en 3) Freedom: elke medewerker van Google mag 20% van zijn/haar tijd besteden aan het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten voor Google. Op deze manier lukt het Google om wereldwijd voorop te lopen op het gebied van digitale innovaties. Vervolgens werd er i.s.m. Daarom Online Media een case gepresenteerd, waarbij ze inzicht gaven in de mogelijkheden voor online campagnes in een B2B omgeving.

Na het inspirerende bezoek aan Google, stond een bezoek aan Red Bull op het programma. Florian Roetheli, country sports manager Red Bull, presenteerde de marketingstrategie van Red Bull en vertelde “why the bull never speaks’. Het creëren van content en de beleving staat hierin centraal bij Red Bull. Ze communiceren via eigen content, hun atleten en via sport, maar nooit direct naar de consument. Een interessante en unieke strategie waar Red Bull enkele mooie sprekende voorbeelden van presenteerde.

Het laatste programmaonderdeel vond plaats bij bierbouwerij Poesiat & Kater, waar ze hun ondernemersvisie deelden en meer vertelden over het ontstaan van de brouwerij. De dag werd afgesloten met een proeverij, begeleid met enkele kleine hapjes.

Gepubliceerd op: