Nieuws

17/02.2024

FESI unveils new Manifesto for upcoming European Elections: “FESI Playbook – Shaping the Future European Policy Agenda”

As we approach the EU elections of 2024, FESI recognises the critical role that policymakers play in shaping the future of the sporting goods sector. With this understanding, FESI is proud to present its manifesto, which outlines key recommendations aimed at fostering innovation, sustainability, and growth within the industry. In a rapidly evolving global landscape, where sport serves as a unifying force, FESI’s manifesto underscores the importance of collaborative efforts between industry stakeholders and policymakers to ensure a thriving environment for sports and physical activity across Europe. Through this manifesto, FESI seeks to engage with policymakers, advocating for policies that not only support the industry’s economic vitality but also promote the well-being of European citizens through increased access to quality sporting goods and active lifestyles.

The full manifesto can be accessed here

04/12.2023

Sint en Kerstman strijden om de portemonnee

De feestdagen winnen aan populariteit: een positieve noot voor de retail aan het einde van een zwaar jaar. De retailomzet in december vormt immers de slagroom op de taart en de verwachting is dat deze dit jaar met 5 procent stijgt naar 15,6 miljard euro. ABN AMRO heeft in samenwerking met Q&A Retail een onderzoek uitgevoerd naar (over) hoe consumenten de feestdagen vieren en cadeaus inkopen.

De verjaardag van de Sint wint dit jaar terrein. Dit jaar viert 52 procent van de 1250 respondenten het traditionele Nederlandse feest van Sinterklaas, een stijging ten opzichte van de 48 procent vorig jaar. Het feest is met name populair onder de jongere leeftijdsgroep tot 35 jaar en in het oosten en zuiden van het land. De kerstdagen blijven echter nog steeds het meest populair.

Lees hier verder

30/09.2023

Nederlandse consument besteedt €16,3 miljard online in eerste halfjaar 2023

In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar blijft stabiel op 167,8 miljoen. Ook het aandeel van online is stabiel: net als vorig jaar wordt 31% van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11% van het totale aantal aankopen gaat online. Waar consumenten in Q1 nog 5% meer uitgaven online, is dat in het tweede kwartaal gedaald naar -1%.
Lees hier meer over de Thuiswinkel Markt Monitor HY1 2023
26/08.2023

Winkelverkopen krimpen in 2023 voor het eerst in tien jaar

Het zijn uitdagende tijden voor retailers met onder meer een laag consumentenvertrouwen en een hoge inflatie. Naar verwachting krimpt de afzet in de detailhandel, voor het eerst in tien jaar, in 2023 met circa 2%. Dit komt met name door een sterke terugval in het conjunctuurgevoeligere non-food segment, dat in 2022 nog een flinke inhaalgroei liet zien. Voor 2023 verwachten we een omzetgroei van 5% voor de detailhandel. Deze groei komt vrijwel volledig door de fors hogere prijzen in de detailhandel.
Lees hier het hele bericht
11/05.2023

Minder winkels in 2023

Nederland telde 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023. Dit zijn 1600 winkels minder dan een jaar eerder. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
In 2021 nam het aantal winkels nog toe tot 83,8 duizend. Dit lijkt een incidentele toename van het aantal fysieke winkels te zijn geweest. De nieuwste cijfers passen in de dalende trend die in 2010 is ingezet. Er zijn nu voor het eerst meer webwinkels (84,1 duizend) dan fysieke winkels (82,1 duizend) in Nederland. Het totaal aantal webwinkels steeg, net als de afgelopen jaren. De toename was met 4,1 procent wel kleiner dan in de periode van sterke groei tijdens de pandemie.
Lees hier meer over de CBS cijfers
27/03.2023

Wat consumenten écht belangrijk vinden op het gebied van duurzaamheid

Onderzoeksbureau Ruigrok publiceerde onlangs het rapport ‘What’s Happening RETAIL – de duurzaamheidseditie’. Download het rapport hier en weet als één van de eersten wat consumenten van retailers en producenten verwachten op het gebied van duurzaamheid.

Inzichten uit het rapport zijn onder andere:

  • Het is niet alleen vanwege regelgeving belangrijk om te investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook voor je klanten is dit de moeite waard. Consumenten vinden het belangrijk dat bedrijven, winkels en supermarkten iets terug doen voor de mens, het milieu of de maatschappij. Ruim de helft van de consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich hiervoor inzetten. Onder Gen Z is dit zelfs 63%.
  • Met initiatieven rondom afvalbeperking kunnen retailers wat consumenten betreft de grootste impact maken. Als fysieke winkel is het daarnaast belangrijk je te focussen op energiebeperking, als online winkel is een duurzaam transport goed om op in te zetten. Hierbij kan er ook gekeken worden naar manieren om de last mile meer door consumenten zelf te laten doen: ruim twee vijfde kiest er soms al bewust voor om de last mile zelf af te leggen en de bestelling ergens op te halen.
  • Het is voor bedrijven belangrijk om actief te communiceren over initiatieven waarmee zij zich inzetten voor mens, het milieu of de maatschappij. Consumenten maken op basis hiervan al regelmatig bewust een keuze voor een winkel, maar zoeken zelf beperkt naar informatie over initiatieven die een bedrijf neemt. Het is dus belangrijk om consumenten op een actieve manier op de hoogte te brengen van wat je als bedrijf allemaal doet op het gebied van duurzaamheid.

Wij zijn hier als sportbranche natuurlijk ook mee bezig. Dit rapport helpt ons om beter te begrijpen wat consumenten écht belangrijk vinden op het gebied van duurzaamheid en hoe wij hier als retailer of producent op in kunnen spelen.