Nieuws

Inspirerende Inspiratie Tour

Donderdag 26 oktober jl. organiseerde de FGHS haar eerste Inspiratie Tour. Na een gezamelijk ontbijt in Leusden vonden er binnen 12 uur drie bedrijfsbezoeken plaats met een touring-car. Drie Nederlandse bedrijven werden bezocht die zelf niet in de sportgroothandel actief zijn, echter die door hun ondernemerschap weten wat hun klanten boeit en waar ze het verschil kunnen maken in de markt: nu en in de nabije toekomst. Wat gemeenschappelijk was tijdens alle bezoeken was de enorme bevlogenheid waarmee door de sprekers werd gesproken over hun bedrijf en de ‘drive’ om hun visie door te geven.

 


De kick off vond plaats in Leusden waar Jan Meerman, directeur INretail, de aanwezigen met een “word wakker” presentatie tijdens het ontbijt op informele wijze meenam door de macro-economische ontwikkelingen in de retail. Het advies van Jan Meerman aan de winkeliers is: verander! Als je niets doet bloed je dood! Maak van je winkel meer een ontmoetingsplek waar mensen niet alleen terecht kunnen voor het kopen
De manier waarop Bob Hutten, directeur-eigenaar van Hutten Catering / De Verspillingsfabriek (Veghel), bevlogen leiding geeft aan zijn bedrijf met maar liefst 2000 medewerkers (“samenwerkers” zoals hij ze zelf noemt) heeft alles met het geluk van zijn personeel en hemzelf te maken. ‘De essentie van zijn bedrijfsvoering is volgens Bob het bijdragen aan een beter iets vanuit een maatschappelijk oogpunt, dit samengevat in een “geluksschilderij”. Na de interessante presentatie volgde een rondleiding door de ‘Verspillingsfabriek’.

Het kantoor van Triple Double zit in Eindhoven in een 110 jaar oude Philips Glasfabriek van 5.000 m². Het hele gebouw ademt sport uit. De drijvende kracht achter Triple Double is directeur-eigenaar Bob van Oosterhout die zich in 20 jaar ontwikkeld heeft tot één van Nederlands bekenste sprotmarketeers. In de basketball-arena in het midden van zijn kantoor ging Bob nader in op de basisprincipes van zijn bedrijf; de WHY: ‘For the love of sports’ en de HOW: ‘We make sports committed’ (partnership making). Bob gaf aan dat de digitalisering de redding is van sportmarketing: ‘marketing is absurd aan het veranderen’ en ‘sportmarketing is econometrie en hogere wiskunde’. De woorden: ‘Extra mile’, ‘Energy’ en ‘Excellence’ staan op de borden van de baskteball-arena, maar er zit een bredere betekenis achter: Extra mile (‘altijd méér doen voor de klant en mensen verrassen’), Energy (‘energie steken in je werk, maar het ook terug ontvangen’), Excellence (‘je werk fantastisch doen; alles moet kloppen’) spelen een belangrijke rol in de visie van Triple Double.

Inspelen op de technische ontwikkelingen van klantgedrag is wat Jeroen Janssen, Manager Customer Experience Jumbo (Veghel) de hele dag met zijn team doet. De focus ligt vooral op de technologische innovaties om contact te hebben met de doelgroep en de toepasbaarheid van onder andere smartphone en ‘praatpalen’ zoals Amazon Echo en Homepod. Vooral snelheid van technologische ontwikkelingen en de steeds snellere adaptie van klanten van nieuwe technologieën is daarbij van belang. Jeroen zette zijn verhaal kracht bij door verschillende filmpjes te laten zien. Onder andere over Amazon.go; een geheel geautomatiseerde supermarkt waar je als klant gewoon je boodschappen kunt pakken vanaf de schappen en je ‘niet hoeft te betalen’ op de traditionele wijze. Na de presentatie volgde nog een korte interessante interactieve sessie van vraag en antwoord.
Alvorens weer terug te rijden naar Leusden werd de dag afgesloten met een borrel in het eigentijds stijlvolle café-restaurant (een verbouwde graansilo) op het Jumbo terrein.

Gepubliceerd op: