FGHS Running Seminar over de running specialist in de toekomst een leerzame en geslaagde dag!
Ter ondersteuning van de running speciaalzaken organiseerden de running leveranciers (verenigd in de FGHS Running sectie) op 27 maart jl. in het Miele Experience Center in Vianen een seminar over de rol van de running specialist in de toekomst: Hoe kun je als running specialist onderscheidend zijn en blijven? Waar liggen de kansen en hoe kun je de consument op alle fronten goed informeren en adviseren?
Dirk Vinken, directeur FGHS, opende het seminar met een korte inleiding over de toekomstbestendigheid van retailers. Kernbegrip daarbij is: onderscheidend vermogen. Retailers die zichtbaar zijn, de klant centraal stellen en onmisbaar zijn voor hun klanten, hebben volgens een aantal onderzoeksrapporten toekomstperspectief.
Het ochtendprogramma bestond uit een twee en een half durende workshop Omdenken: een praktische filosofie die uitgaat van denken in termen van kansen en niet van problemen. Catharina Haverkamp en Dyon Vincken van Omdenken (www.omdenken.nl) trakteerden de 100 deelnemers op energieke, humoristische en beeldende wijze een aantal pittige lessen in Omdenken. Aan de hand van scenes, oefeningen en opdrachten lieten zij zien hoe je van denken in problemen en beperkingen (ja-maar) kunt omschakelen naar denken in mogelijkheden en kansen (ja-en); het in feite gebruiken van de energie van een probleem voor iets nieuws. Dat Catharina en Dyon de kunst van het Omdenken in de vingers hadden, was overduidelijk: zij slaagden erin om de aanvankelijk nog wat passieve, in de maandagmorgenmodus verkerende deelnemers om te denken in een enthousiaste en bruisende groep!
Na de lunch was het de beurt aan Jorij Abraham, voorheen werkzaam bij Shopping Tomorrow. Hij schetste een beeld van het huidige en toekomstige Retail landschap, het deelnemersveld en de elkaar snel opvolgende technische ontwikkelingen waar niet alleen alle grote marktpartijen, maar ook de running specialist rekening mee dienen te houden. Daarbij liggen volgens Jorij de kansen voor de running speciaalzaak met name op het gebied van klantenbinding.
Micha Medendorp, Global Director Marketing en e-Commerce van Rituals, gaf vervolgens een presentatie over de succesformule Rituals. Rituals, opgericht in 2000, werd onlangs gekozen tot snelst groeiend bedrijf van Nederland. De filosofie van Rituals (geluk vinden in de kleine dingen van het leven) is terug te vinden in de winkelbeleving en de klantvriendelijkheid. Aan de hand van een aantal voorbeelden liet Micha zien dat de brand values van Rituals (zoals innovatie, esthetica, zingeving) als meetlat dienen voor alle ideeën en activiteiten rond de producten. Speciaal voor de running specialisten gaf Micha de volgende tips: vergroot je betrokkenheid, weet wie je klanten zijn, werk samen met partners en denk aan bij-verkoop.
Blijkens de eerste reacties van de deelnemers op de afsluitende borrel was het een inspirerende, leerzame en daarmee geslaagde dag!
Gepubliceerd op: