Event

Toelichting IOC Rule 40 – NOC*NSF

12.12.2019 - Sport Business Center in Leusden

In het voorjaar heeft het IOC overeenstemming bereikt met de Duitse kartelautoriteit om de reikwijdte van haar controversiële IOC-regel 40 lid 3, die beperkingen oplegt aan sporters tijdens Olympische Spelen, verder af te zwakken.
In het kader van administratieve procedures heeft de Duitse kartelautoriteit de afgelopen twee jaar onderzocht of deze praktijk objectief gerechtvaardigd was. Op 27 februari 2019 werd besloten om de procedure te beëindigen op basis van de toezeggingen van het IOC en de DOSB (Duitse Olympische Sportbond) om het individuele reclameverbod voor Duitse Olympische atleten aanzienlijk te versoepelen. Volgens de laatste uitspraak van de Duitse kartelautoriteit hoeven sportreclame-activiteiten tijdens de Spelen niet langer te worden goedgekeurd door de DOSB, terwijl termen als ‘medaille’, ‘goud’, ‘zilver’, ‘brons’, ‘Zomerspelen’ en ‘Winterspelen’ mogen worden gebruikt. Sporters die meedoen aan de Olympische Spelen mogen ook vrijelijk social media gebruiken en foto’s plaatsen van zichzelf, op voorwaarde dat er geen Olympische symbolen zichtbaar zijn. Deze oplossing is bindend tot en met de Olympische Winterspelen van 2026.
Al eerder verwelkomde het bestuur van de FGHS de beslissing van de Duitse kartelautoriteit als een positieve stap om het effect/verbod van de algemene reclame voor atleten tijdens de Olympische Spelen te versoepelen. We hebben nu echter te maken met een inconsistente situatie in de verschillende Europese landen met betrekking tot de commerciële rechten van de atleten en de rechten van hun individuele sponsors tijdens de Olympische Spelen die het non-discriminatiebeginsel in de Europese Unie schenden.

De FGHS heeft hierover gesprekken gevoerd met NOC*NSF om hun standpunt omtrent IOC Rule 40 te horen.
Inmiddels is het standpunt en interpretatie van de regel bekend. Op donderdag 12 december a.s. zal NOC*NSF komen toelichten hoe zij Rule 40 zullen gaan interpreteren en toepassen, in concreto wat wel en niet kan en mag.

Eenieder die een individuele sporter/ of team die naar de Olympische spelen van 2020 in Tokyo (en daarna) sponsort/ondersteunt wordt uitgenodigd om te horen wat de nieuwe “spelregels” zullen zijn.