Nieuws

27/03.2024

Amazon treedt op tegen namaak: vorig jaar 7 miljoen spullen in beslag genomen 

Webwinkel Amazon treedt hard op tegen nepproducten op de website. Het Amerikaanse bedrijf heeft vorig jaar wereldwijd meer dan zeven miljoen namaakspullen in beslag genomen.
Amazon verkoopt zelf spullen via de webwinkel, maar is ook een platform voor andere partijen. Via die laatste weg worden vaak namaakartikelen aangeboden. Er wordt kunstmatige intelligentie ingezet om de verkoop van die nepspullen tegen te houden, meldt Amazon in zijn jaarlijkse Brand Protection Report.

Het bedrijf heeft sinds 2020 een speciale afdeling die namaakartikelen opspoort en optreedt tegen verkopers daarvan. Volgens Amazon is sindsdien tegen meer dan 21.000 “malafide verkopers” opgetreden door middel van rechtszaken en meldingen bij autoriteiten.
Het concern zegt ook dat het vorig jaar meer dan 700.000 pogingen om een account te openen om nepspullen te verkopen heeft geblokkeerd. Dat waren er in 2020 nog meer dan 6 miljoen. (bron NU.nl)

Lees hier het Brand Protection Report 2023

17/02.2024

FESI unveils new Manifesto for upcoming European Elections: “FESI Playbook – Shaping the Future European Policy Agenda”

As we approach the EU elections of 2024, FESI recognises the critical role that policymakers play in shaping the future of the sporting goods sector. With this understanding, FESI is proud to present its manifesto, which outlines key recommendations aimed at fostering innovation, sustainability, and growth within the industry. In a rapidly evolving global landscape, where sport serves as a unifying force, FESI’s manifesto underscores the importance of collaborative efforts between industry stakeholders and policymakers to ensure a thriving environment for sports and physical activity across Europe. Through this manifesto, FESI seeks to engage with policymakers, advocating for policies that not only support the industry’s economic vitality but also promote the well-being of European citizens through increased access to quality sporting goods and active lifestyles.

The full manifesto can be accessed here

02/02.2024

Sportkosten bezwaarlijk voor 4 op de 10 Nederlanders

In 2023 vond 38 procent van de volwassen Nederlanders de kosten verbonden aan sporten bezwaarlijk. Dit is meer dan in 2019 (30%) en 2021 (30%). Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut. Nederlanders uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen vinden de sportkosten vaker bezwaarlijk (47%) dan Nederlanders uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen (33%).

Gratis sportaanbod zou een kwart van de niet-sporters (23%) over de streep trekken om te gaan sporten. Ruim drie kwart (77%) zou dan dus nog steeds niet gaan sporten. Als het sportaanbod gratis was, zou 46 procent van de Nederlanders (vaker) sporten. Nederlanders uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen geven dat vaker aan (48%) dan Nederlanders uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen (44%).
36 procent van de leden van een sportvereniging is bereid meer contributie te betalen als de sportvereniging veel meer kosten of veel minder inkomsten heeft. Van de leden van een fitnessaanbieder is 23 procent in dat scenario bereid meer abonnementskosten te betalen.
Leden van sportverenigingen (50%) en fitnessaanbieders (31%) uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen zijn vaker bereid meer te betalen dan leden uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen (24% en 9%).

Voor dit onderzoek over de uitgaven voor actieve sportbeoefening gebruikten het Mulier Instituut data van het Nationaal Sportonderzoek (NSO) 2023 van het Mulier Instituut. In deze peiling ondervroegen ze via het panel van Ipsos een representatieve groep van 1.509 Nederlanders van 16 tot en met 79 jaar.

Lees hier de volledige bevindingen in “Consumentenuitgaven aan sport 2023’”

04/12.2023

Sint en Kerstman strijden om de portemonnee

De feestdagen winnen aan populariteit: een positieve noot voor de retail aan het einde van een zwaar jaar. De retailomzet in december vormt immers de slagroom op de taart en de verwachting is dat deze dit jaar met 5 procent stijgt naar 15,6 miljard euro. ABN AMRO heeft in samenwerking met Q&A Retail een onderzoek uitgevoerd naar (over) hoe consumenten de feestdagen vieren en cadeaus inkopen.

De verjaardag van de Sint wint dit jaar terrein. Dit jaar viert 52 procent van de 1250 respondenten het traditionele Nederlandse feest van Sinterklaas, een stijging ten opzichte van de 48 procent vorig jaar. Het feest is met name populair onder de jongere leeftijdsgroep tot 35 jaar en in het oosten en zuiden van het land. De kerstdagen blijven echter nog steeds het meest populair.

Lees hier verder

30/09.2023

Nederlandse consument besteedt €16,3 miljard online in eerste halfjaar 2023

In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar blijft stabiel op 167,8 miljoen. Ook het aandeel van online is stabiel: net als vorig jaar wordt 31% van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11% van het totale aantal aankopen gaat online. Waar consumenten in Q1 nog 5% meer uitgaven online, is dat in het tweede kwartaal gedaald naar -1%.
Lees hier meer over de Thuiswinkel Markt Monitor HY1 2023
26/08.2023

Winkelverkopen krimpen in 2023 voor het eerst in tien jaar

Het zijn uitdagende tijden voor retailers met onder meer een laag consumentenvertrouwen en een hoge inflatie. Naar verwachting krimpt de afzet in de detailhandel, voor het eerst in tien jaar, in 2023 met circa 2%. Dit komt met name door een sterke terugval in het conjunctuurgevoeligere non-food segment, dat in 2022 nog een flinke inhaalgroei liet zien. Voor 2023 verwachten we een omzetgroei van 5% voor de detailhandel. Deze groei komt vrijwel volledig door de fors hogere prijzen in de detailhandel.
Lees hier het hele bericht